bahagia atau sebaliknya...senang atau sukar..., hidup adalah untuk dinikmati...

Thursday, January 27, 2011

berbudi pada tanah

pisang nangka..ada pisang kembar kali ni..
patutnya tak boleh tebang lagi tapi hari tu aku bakar daun2 kering, pastu api tu kuat sampai terkena buah tu..tu yang terpaksa tebang..
belum cukup besar lagi ni, macam yang sebelum2 ni..

ini tandan keempat hasil titik peluh aku..mak aku selalu kata, menjadi betul pokok kat rumah aku ni..kalau dia tanam kat kg, cuma empat lima sikat ja yang ada..tu pun tak besar2 macam ni.. 
bahagian kuning tu, part yang terkena bahang api..


dah beranak pinak pisang nangka ni..sepatutnya kena buang supaya pokok2 tu tak berebut  zat..tapi tak sempat (alasan yang kurang munasabah.. :P)

buah amra/kedondong

my blackberry

pandan..walaupun tak disiram, tapi tetap subur..he he


pokok kari..macam la aku rajin buat gulai..

pokok limau purut..konon2 rajin nak masak tomyam la..
sebelah tu serai, tapi tak sanggup nak tunjuk gambar..paham2 ja la..

kenal tak? ni lah bunga kantan.. sila abaikan latar belakang tu ya..he he


semak samun pokok bunga kantanku..

kesian pokok sireh ni..dah lama terabai..


aloe vera..ni pun dah lama aku tak kesah..hidup lagi ni..


belimbing buluh yang dah kekeringan..sebelum musim panas tu, rimbun daun2 dia, tapi hampir nak mati waktu panas terik hari tu..
bila dah hujan balik ni..mula nampak tunas2 baru.. :)


lengkuas

15 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Norh

sejuk tangan kata orang

saya tunggu goring pisang
atau pengat pisang

Wassalam

yennizza said...

aku nk pisang goreng ja...
nnti bleh kutip p jual kat pekan ahad la...part time.. ;)

As-Syams' said...

assalamualaikum...pisang tu buat kerepek pun sodap!!

Cik Ina minat Do do Cheng said...

cemburu tengok tanaman norh, semua segar bugar. Mesti tangan norh sejuk. Kedondong tu buat pajeri sedapnya.

Mazlina Mokhtar said...

wah.. bestnyer dpt bercucuk tanam.. jeles tau.. huhuhu.. tgk pisang cantek2.. bestnyerrr.. rs mcm kat kg plak.. hohoho

norh said...

*Rozali

Waalaikumussalam

jujurnya, saya tak pandai bab2 memasak ni..he he

norh said...

*yenniza

tak payah tunggu pi pekan ahad, depan umah mak aku pun ok jugak..ha ha

norh said...

*As-Syams'

nanti sy kirim pisang ni, awak buatkan kerepek eh.. :)

norh said...

*kak ina

berkebun ni minat bermusim sikit.. nasib baik la pokok2 ni masih hidup waktu musim panas baru2 ni..gambar segar2 tu ambik waktu lepas hujan..he he
tak pernah rasa lagi pajeri kedondong ni..macam sedap ja.. :)

norh said...

*Mazlina

best waktu rajin ja..sekarang ni dah tak terurus sikit, agak pening sikit la tengok halaman rumah..
kat kg, lagi hijau... he he

Eda said...

waaa....bagus ni...dapat kurangkan blanja dapur kan...first time tgk buah blackberry..slalu blueberry je...x sama eh?..hehe

Kancilbiru said...

makkk aii...best sungguh kalau dapat tanam pokok2 macam ni...menjimatkan...hihi

norh said...

*Eda

takde maknanya nak kurangkan belanja dapur..bukannya memasak pun..he he he

norh said...

*Kancilbiru

salah satu terapi mengurangkan stress :)
jimat? tak jugak la..cuma seronok..

zailamohamad said...

waaaah, kagumnyaaa!!

zaila tanam bawang pon xhidup;( sangatlah xmenjadi tangan ni