bahagia atau sebaliknya...senang atau sukar..., hidup adalah untuk dinikmati...

Tuesday, March 27, 2012

Aceh 2

sejarah tsunami dikisahkan semula oleh abg yani sepanjang perjalanan di sana.. melawat tempat pltd apung 1 tersadai, dibawahnya rumah2 dan mayat2 warga aceh.. melihat sebuah kapal sebesar ni dihanyutkan jauh dari perairan..Subhanallah.. betapa Dia Maha berkuasa..kapal ni dahulunya digunakan untuk menjana tenaga untuk kegunaan banda aceh..

abg yani terlibat secara langsung dengan persatuan palang merah, bertugas pada bahagian logistik.. menceritakan suasana dan penglibatannya sewaktu kejadian, bagaimana mayat2 dikumpulkan dan ditanam.. bagaimana kehilangan ahli keluarga, betapa ada juga yang datang membantu tetapi tak ikhlas.. bau mayat orang islam, orang bukan islam, mayat bayi, mayat alim ulama...membantu dan melihat aceh pulih sepenuhnya dalam masa empat tahun.. semestinya pengalaman paling mahal dalam hidup dia...

bagaimana situasi aceh ketika itu tentunya jauh beza dengan paparan foto2 sewaktu aku di sini..seolah2 tsunami tak pernah berlaku..kalau bukan disebabkan peninggalan runtuhan bangunan yg sengaja atau tidak sengaja dibiarkan..

mendengar kisah dan melihat sendiri aceh sekarang..terdetik; mereka diuji dengan ujian yang dasyat tetapi mereka bangun..

pltd apung ini tidak bercadangkan dialihkan dan macam mana eh kalau depa nak alihkan? kerja2 penambahbaikan sedang dijalankan dan kami tak boleh naik ke atas kapal tu.. sebelum ni kak shila bagitau, dia sempat naik kat atas kapal tu dan tinjau di dalam.. rumah2 di sekeliling pun dah tak nampak kesan tsunami.. kecuali rumah di sekitar kapal yng masih dikekalkan..

satu lagi tempat yang kami melawat adalah taman penghargaan buat seluruh dunia yang telah menyumbang tenaga, wang dan usaha untuk sama2 memulihkan aceh dan membantu membawa kemajuan kepada aceh.. bantuan dihulur tanpa mengira kaum dan agama..






 









luas sangat taman ni, tak larat nak cari tugu Malaysia




7 comments:

insan_marhaen said...

tapi dapat tahu bahawa generasi baru mungkin hampir lupa dengan tragedi tsunami ini.

gadisBunga said...

terasa sayu...

miloais milo said...

iols baca dua entry sekali harung...
entry yg sebelum ni - iols tak sempat baca - bz banget...

best banget beb - jalan2 ke aceh....
mengimbau kisah tusnami.....

Lina Rahim said...

waaaaaa....lama gila tak singgah blog Norh...dah merata rupanya...
takpa, takpa, nanti bila sempat online saya mai lagi sini ya....

Bye

Tukang Karut said...

rasanya macam lama je tak datang sini ye norh....

Alin Marlini said...

teringin sekali mahu ke sana

Nieda said...

Dugaan mereka menjadi pedoman buat kita semua.