bahagia atau sebaliknya...senang atau sukar..., hidup adalah untuk dinikmati...

Sunday, April 1, 2012

Aceh 3 - Lampulo

seterusnya kami dibawa berjalan2 di sekitar banda aceh ..untuk melihat satu lagi tinggalan tsunami iaitu kapal yang dibadai tsunami tapi akhirnya mendarat di atas rumah.. namun anak2 kapal seramai 55 orang terselamat dalam bencana ni.. kawasan ini merupakan perumahan nelayan.. menurut abg yani, nelayan2 yang berada di lautan tidak mengetahui kejadian tsunami hinggalah mereka sampai balik ke acheh dan lihat keadaan yang sangat huru hara.. 

kalau dilihat, persekitaran di situ memang seperti takdak apa2 yg berlaku sebelum ni.. penanda ke kawasan tinggalan sejarah tsunami ni pun dah tiada, kami berpusing dua tiga kali jugak mencari lorong yang betul.. 

abg yani cakap, ramai orang2 luar dari aceh yg menetap di sini memandangkan banyak2 rumah2 bantuan dituntut oleh waris2 dari luar aceh.. orang2 aceh sendiri kebanyakannya telah hilang ditelan tsunami dan kalau ada pun, masih trauma dengan kejadian tsunami..














6 comments:

whitecappuccino said...

nampak macam bersih jer kawasan ni.

Pen Biru said...

kuasa tuhan..speechless tgok gmbr2 ni

rosli said...

Norh,

TQVM for sharing, saya teringin ke sini satu hari nanti....nak tgk sendiri kesan Tsunami tersebut

miloais milo said...

kapal atas rumah tu...
speechless iols...

Fatin Mraz said...

nice sharing..
subhanallah..nice pixs~

Alin Marlini said...

nyaman