bahagia atau sebaliknya...senang atau sukar..., hidup adalah untuk dinikmati...

Monday, June 11, 2012

ACEH 10 : Ujung Sumatera

terasa lama dak aku dok kat Aceh?
3 hari 2 malam ja pun tapi padat dengan aktiviti.. :)
ditambah lagi dengan kelembapan aku update blog, lagi la terasa lama dok kat sana..
bulan ni takde plan cuti2..kena jimat cuti (dan juga duit)...hu hu

aku paling suka view di aceh yang nampak banjaran barisan ni..  
segar ja..almaklumlah tak leh nak pi lagi negara omputih..

kawasan ni musnah dilanda tsunami.. dibangunkan dengan penempatan baru tapi ada juga yang tak diduduki..sebahagian besar juga ditanam dengan pokok bakau..


nampak tak penempatan di atas bukit tu, di sebelah kiri.. kampung tu disumbangkan oleh Jackie Chan, siap dengan sekolah, pasar, masjid dan kemudahan yang lain..lebih kurang seribu buah rumah disumbangkan oleh dia..

projek penanaman pokok bakau

perkampungan rumah dari Jackie Chan (dari dekat, tapi tak masuk ke perkampungan tu)



penghujung sumatera
Ujung Batee

pulau sabang

jalan2 sekitar universiti Aceh




makam sheikh kuala

Sejarah Sheikh Kuala
Syekh Abdurrauf Singkil (Singkil, Aceh 1024 H/1615 M - Kuala Aceh, Aceh 1105 H/1693 M) adalah seorang ulama besar Aceh yang terkenal. Ia memiliki pengaruh yang besar dalam penyebaran agama Islam di Sumatera dan Nusantara pada umumnya. Sebutan gelarnya yang juga terkenal ialah Teungku Syiah Kuala (bahasa Aceh, artinya Syekh Ulama di Kuala).

Masa muda

Nama lengkapnya ialah Aminuddin Abdul Rauf bin Ali Al-Jawi Tsumal Fansuri As-Singkili. Menurut riwayat masyarakat, keluarganya berasal dari Persia atau Arabia, yang datang dan menetap di Singkil, Aceh, pada akhir abad ke-13. Pada masa mudanya, ia mula-mula belajar pada ayahnya sendiri. Ia kemudian juga belajar pada ulama-ulama di Fansur dan Banda Aceh. Selanjutnya, ia pergi menunaikan ibadah haji, dan dalam proses pelawatannya ia belajar pada berbagai ulama di Timur Tengah untuk mendalami agama Islam.
kami cuma tengok dari luar sebab kami pakai seluar..
nak masuk dekat dgn makam kena pakai kain batik depa..
abg yani bercerita, sebelum kejadian tsunami dulu tu, tokoh agama kat sini ada bermimpi yang aceh akan ditimpa bencana dan meminta penduduk kat situ berpindah..tapi penduduk pulak dok kata dia dah jadi gila sebab bersungguh2 suruh org pindah dari situ.. dia sempat berpindah dan pulang ke situ lepas kejadian tsunami.. makam ni tak terjejas walaupun terletak dekat sangat dengan pantai..


kawasan depan makam tu..dekat ja kan tapi Allah melindungi makam tu..



kereta kuda untuk pesta keluarga




4 comments:

makchaq said...

Kata kawan makchaq, menurut cerita seorang yg pi membantu masa bencana tsunami, mayat lelaki kebanyakkannya lengkap berpakaian, tetapi mayat wanita kebanyakkannya tidak berpakaian..
Kebenarannya makchaq tak tau la, tp itu yg diceritakan..

miloais milo said...

suker gambo no 13 - teringat kat kampung!

kakcik said...

Cantik pemandangannya. Membaca coretaqn ini, baru kakcik tahu ada perkampungan Jackie Chan di sana.

Kesuma Angsana said...

tgk gambar2 ni teringat masa tsunami dulu2... slam kenal n dah follow u 287