Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ad

Thursday, October 4, 2012

warna warni hong kong - nathan road

Alkisahnya, plan asal bukan nak ke hong kong pun.. sidney kot..pastu korea..pastu macam tak jadi..pastu macam jadi balik, pastu macam tak jadi.. sibuk dengan keja tapi macam 'terpaksa' pi berjalan2..itu yang buat kami booking semua dalam masa seminggu ja lagi nak bertolak.. weng betul..he he..toksah buat macam ni dah no, buat pening kepala.. mana tak peningnya kalau nak pi berjalan2 tapi nak harga murah..confirm la kena study macam nak masuk exam.. :P

first time naik cathay pacific..best la..makanan pun sedap.. naik flight ni pun ada 'drama minggu ini'.. aku dengan kawan aku ni pernah tertinggai train ke hatyai..kami nyarisssss nak kena tinggai flight ke hk plak kali ni..memang drama sangat!!... kalau tak silap, flight kul 1 pm.. kami kena check in at least 40 min before (member aku kata) .. pagi tu pulak ada majlis kat taman aku ni..konon nak tujuk bersosial dengan jiran, aku pun pi la tunjuk muka ke depa.. pastu balik, dok menggegeh lagi, lewat keluaq rumah.. nasib baik housemate bawa laju gak ke airport..sampai cun2 entah brapa minit lg nak tamat masa check in.. sampai kat kaunter, org depan kami terlama sikit, ada masalah apa ntah..pastu tetiba depa tutup kaunter..aku dah cuak..perkara pertama yang terlintas di fikiran aku, takkan esok aku nak pi keja kot..oh tidakkkk..ha ha ha

pastu dok argue gak la dengan org tu yg kami sampai on time, cuma depa yang nak tutup kaunter awal, bukan salah kami..
k, depa bagi kami check in gak..pastu zassss, ke imigresen..abg imigresen ni pulak dok belek pasport kami lama2..rasa nak sound dia kat situ, tapi kan depa berkuasa kat situ...ishhhhh
bergegas kami ke gate yang paling hujung plak tu..haishhh..memang tertekan...
akhirnya, sempat gak, tak kena tinggai pun..kalau kena tinggai, aku teriak kat airport tu dah..pastu 4 hari aku pi lepak kat feringghi..takkan nak balik habaq aku tak jadi pi hk...hu hu hu

nampaknya memang ada rezki aku dengan aku ke hk ni..

dalam flight, boleh plak  dok sebelah competitor syarikat aku..bisnesman nak pi seminar kat hk..dia kata selalu dia pi sana..pastu macam2 dia borak dengan aku..dari hal family, sampai hal bisnes, sampai hal politik, md aku pun dia tau perangai..what a small world kan...pastu dok tanya la aku pi buat apa, dengan sapa..dia terkejut aku berdua ja dengan member..pastu syorkan tempat2 menarik and tips kat hk..he he he

flight dalam 3 jam setengah, kami sampai kat hk.. perasaan?? bercampur sebenarnya... happy, cuak, takut, lega, letih..dan macam2 lagi..inikan first time aku keluaq dari asean, pastu berdua pulak tu, pastu backpack pulak tu..pastu aku dimomokkan dengan cerita yang hk ni tak selamat la dan macam2 lagi la..

moral of the story; tak semua apa yang orang cerita tu betul..
boleh eh? boleh la...ikut pengalaman masing2 :) 
 

 gigih study blog..hasilnya, menapak cari bus stop A21 kat airport..terminal 2..jenuh melilau gak la cari pintu keluaq.. harganya murah la dari naik teksi kan..siap ada tempat untuk beg2 besaq lagi.. naik atas bas ja, Alhamdulillah..

mulanya aku tak dapat agak macam mana cuaca seperti yang digambarkan kat blog2.. bila dah sampai sini, baru aku tau yang hk ni berkabut..boleh kata sepanjang masa gak la..







sampai kat nathan road, dah malam .. 
mana dia bus stop dekat dengan hotel tak tau! ;P
perasaan gelabah atas bas di bumi orang..nak tergelak bila diingat2 balik..
kami naik bas di HK ni, pakai kad Octopus..beli dengan harga 150 HKDkat airport..
mana2 public transport yang kami naik, kami guna kad ni la..guna cun2 sampai habih duit dalam tu..tu pun kami terlebih guna sekali..memang dibenarkan terlebih guna sekali saja...

turun bas, tercangak2 jugak mencari hotel..malu bertanya, sesat jalan..
so, rajin2 la bertanya untuk cepat sampai melepaskan letih di bilik..
 
 tempat penginapan kami, semalam dalam RM200 lebih kurang..
ni yang paling murah kami dapat..boleh tahan selesa dan selamat jugak dan berbaloi dengan harga di hong kong..
 
 lobi hotel

 bilik yang cute..


 corner ni penting tau..habuan kami buat breakfast pagi2 sebelum keluaq menapak dan balik di malam hari..he he



lepas check in, mandi, rehat kejap, kami tak sia-siakan malam kami..melilau di kota HK :)
penuh dengan tourist
malam pun orang berjalan dengan cepat..

 berwarna warni

 sistem bas depa sungguh teratur..
ada ja bas yang sampai..sepanjang2 jalan tu ada bus stop..

 I am here..melintas jalan di HK..dulu2 kan dok tengok siri cerita HK..



 sila sediakan wang yang banyak ok kalau berhajat nak shopping..barang2 sangat banyak yang memikat hati..

WOW!!!

 I am a gentlewomen  ... erkk

Nathan Road




Masjid kat Nathan Road

the hotels

 another hotels





 berjalan2 sampai hujung nathan road tapi dah tak larat menapak, pusing balik ke hotel la..

 tau dak ni untuk apa? depa maintain bangunan guna buluh ni ja.. 
kagum betul..






*hingga berjumpa lagi di episod seterusnya.. :p

9 comments:

Cik Puan Syeeda said...

Bestnye pi jln2! Hk senang mkn x?

makchaq said...

Comeinya bilik hotel ni.. Tengah tidoq boleh gagau orang sebelah..

Banyak ka shopping kat HK?

Azra said...

Ape name hotel tu yer..? Nampak decent and rega pun ok ...

Mak Wardah said...

Salam kenal...tqvm sharing this beautiful trip

NasQ said...

dekat jepun pun guna buluh gak...

atuk said...

Assalamualaikum Norh

HK hidup waktu malam yer...

syieda said...

hi, apa yer nama hotel ni?

norh said...

* Syeeda

makan senang kat area tu..cumanya agak mahal la compare dgn malaysia.. depan hotel tu ada halal indian food..

norh said...

*makchaq

lena tak sedaq habaq dah aih makchaq oi..sebab tiap2 hari keluaq pagi balik malam hari..he he

tak la shopping banyak sangat pun tapinya boleh gak la..ha ha..tak tahan woo, shopping kat street dia ja la..kat dlm kedai tak mampu la..



*Azra

Evergreen Hotel

memang puas hati la dengan harga tu dan dengan service depa..wifi laju, pastu ada internet free lagi..



*Mak Wardah

Welcome..tapi lembap gak la nak mengupdate..he he he




*TK

bila hang pi jepun..bestnya..




*Atuk

Waalaikumussalam atuk

yup atuk..penuh warna warni..




*Syieda

Evergreen Hotel