bahagia atau sebaliknya...senang atau sukar..., hidup adalah untuk dinikmati...

Wednesday, December 12, 2012

Winter @ Beijing 3 : Forbidden City 2

biar gambar bercerita :)
(selalu pun macam ni kan..he he)
kalau bosan, sila tekan  x kat atas tu ye.. :P





 penuh dengan ukiran naga






 tempayan gergasi
untuk mengisi air
kalau2 ada kebakaran, boleh diguna untuk padamkan api
musim sejuk, boleh dipanaskan..kat bawah tu ada tempat untuk nyalakan api
tempayan ni asalnya disalut emas, tapi sewaktu perang, omputih kikis emas ni bawak balik negara depa..









dah pudar ditelan waktu

paling banyak bilangan binatang kat hujung bumbung ni, paling tinggi bangunan tu..






cadar bilik maharaja/maharani

kat dalam bilik maharaja/maharani..tengok dari luar ja..


tombol pintu

taman di bahagian belakang



enjoy!!


11 comments:

~Beb~ said...

teringat gue tgk cite2 lame cina kt tibi

Fatt said...

rindunya beijing..ada try sate? eh tasik belakang forbidden city tu tak beku lagi ye?

makchaq said...

Depa restore ka memang dari dulu warna2 tu dok lagu tu...
kalau memang lagu tu memang teror betui la depa kan..

Dinas Aldi said...

Cantiknya! Tumpang seronok tengok ni :)

Daddy Ziyyad said...

Sejuknya dia!!! Hihihi

Patutla tempayan tu calar balar..kena kikis dek mat saleh..hahaha

Tukang Karut said...

aku nak norh yang bercerita boleh?????

whitecappuccino said...

besarnya tempat ni..menarik!

dekdaa said...

Hajat di hati haritu pergi nak tgk bunga.. tp bunga pun takda.. padahal dah dkt april huhu sedihhh :P

wahida said...

wow!! tombol pintu pun naga ye...
unik la...


teringin sgt nak jejak kaki kat sini...

jarimanis said...

bila di lihat gambar-gambar ni teringat kenangan di sana dulu...rasa mcm nak pergi lagi sekali tp on Autum season

SURIA AMANDA said...

terus teringat cite2 kungfu..