Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ad

Tuesday, September 27, 2011

lewat

semalam
untuk pertama kalinya
aku lewat masuk keja
penyebab?
traffic jam
(alasan ni adalah relevan pada ku sebab aku bukan orang bandar)

dari kampung nak ke kilang
ada lah lebih kurang 6 buah sekolah yang aku kena tempuh

apa kaitan traffic jam dgn sekolah?

oh, aku terlupa tambah satu situasi
pagi semalam hujan lebat

budak2 average sampai sekolah pukul 7.15am
kalau kat depan rumah mak aku,
masa tu la aku dok berebut jalan dengan budak sekolah
(depan rumah aku sekolah)

orang2 sekarang kan dah bertambah kemampuan
(Alhamdulillah negara makmur)
hantar anak ke sekolah naik kereta
masing2 nak hantar anak2 sampai depan pintu pagar walaupun jalan nak masuk sekolah tu muat sebiji keta ja..

dulu
aku pegi sekolah berjalan kaki ja
arwah bapak
cuma ada basikal tua
dia ada lesen basikal ja..
(serius, lesen tu ada gambar tuan punya lesen, cover macam pasport tu tapi saiz kecik ja la)
dengan basikal tu la dia cari rezki
besarkan aku,
sekolahkan aku
tak berangan la aku nak naik keta...







kesimpulan: rekod aku dah tercalar..hu hu hu

12 comments:

Cik Ina Do Do Cheng said...

tak baca habis berkobar akak nak komen. menyampah kadang dorang boleh penuhkan jalan setiap kali ambik anak sekolah. sampai tak henggat. manja betul budak-budka sekarang. akak dulu jalan berbatu. anak akak naik sekolah menengah pun dorang jalan kaki.masa dorang sekolah rendah akak hantar naik basikal.

budakijaupendek said...

zaman sy dh mula naik motor.
tp start sekolah dh naik kereta dah. (:

norh said...

haha..tu la kak..semalam lagi saya bengang..boleh ja kan bagi payung, lepas tu suruh la budak2 tu jalan kaki sikit..
dulu tiap kali hujan, sampai basah2 baju saya nak ke sekolah, siap pakai selipar pastu tukar kasut kat sekolah..

norh said...

*bip

kamu beruntung kan..

whitecappuccino said...

lain ulu lain parang..lain dulu lain sekarang..akak selalu punch card 7.41..kelas mula 7.45.

ewanthology said...

saya sampai awal, lewat masuk... mengeteh dulu.. ahakss

NasQ said...

aku faham perasan norh bila rekod baik tercalar

sekadar satu coretan said...

selalunye sampai kat tempat keje...hampir2 nak lewat...kalau hari hujan lagi la...besesak kat jln raya tu...semuanye bawak ketekann...

uncle gedek said...

CC posting ni pada Boss dan HR...

miloaiskurangmanis said...

kalo kat sini
alasan lambat sebab traffic jam tu dah kira biasa
cliche sangat2 kata dek orang
ekekekeke

Era Khairani said...

Mungkin sebab semalam kak era samapi awal... sebab tu hari ujan lebat...hahahahaha

Dr K said...

jem kat kawasan kampung selalunya mmg terjadi sebab macam kes awak tu, ataupun time raya!