Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ad

Thursday, April 12, 2012

Aceh 6 - Masjid Baiturrahman

Gempa melanda lagi bumi Acheh.. semoga Allah melindungi penduduk Aceh dan juga penduduk Malaysia dan lain2.. masih teringat lagi kenangan di bumi Aceh yang tenang sewaktu ke sana bulan lepas.. 

Semalam, waktu gempa, aku tido dan sewaktu kejadian, jiran tengah dok renovate rumah..jadi tak sedar.. cuma tau lepas kakak aku call dan bagitau depa rasa gegaran lama gak la.. Sg petani pun terasa gak gegaran ni.. 

Sewaktu di Aceh, kami sempat solat di Masjid Baiturrahman yang menjadi tempat perlindungan penduduk Aceh sewaktu tsunami 2004 dan juga sewaktu gempa semalam.. tersergam indah dan terasa sangat kebesaran Allah bila teringat detik2 tsunami 2004..

Menurut abg yani, segala perbelanjaan selenggara masjid adalah daripada hasil burung walit yang buat sarang kat kubah2 kat masjid tu.. depa dapat tau burung walit buat sarang tu pun secara kebetulan saja, sewaktu nak baiki kubah lepas kena gempa.. Subhanallah..berapa banyak kubah yang ada dan betapa Allah menjaga dan memberi rezeki untuk rumahNya..

dari wikipedia;
 "Masjid Raya Baiturrahman adalah sebuah masjid yang berada di pusat Kota Banda Aceh. Masjid ini dahulunya merupakan masjid Kesultanan Aceh.
Sewaktu Belanda menyerang kota Banda Aceh pada tahun 1873, masjid ini dibakar, kemudian pada tahun 1875, Belanda membangun kembali sebuah masjid sebagai penggantinya.
Masjid ini berkubah tunggal dan dapat diselesaikan pada tanggal 27 Disember 1883. Selanjutnya Mesjid ini diperluas menjadi 3 kubah pada tahun 1935. Terakhir diperluas lagi menjadi 5 kubah (1959 - 1968).
Masjid ini merupakan salah satu masjid yang terindah di Indonesia yang memiliki bentuk yang manis, ukiran yang menarik, halaman yang luas dan terasa sangat sejuk apabila berada di dalam ruangan masjid tersebut."


















3 comments:

Kakzakie Purvit said...

Oh.. mesti norh terkenang masjid itu ye.. syukurlah tiada kemalangan pada manusia moga mereka terus dilindungi.

Cantik masjid ini...

Cik Puan Syeeda said...

cantik sangat..

whitecappuccino said...

cantiknya masjid ni..