bahagia atau sebaliknya...senang atau sukar..., hidup adalah untuk dinikmati...

Saturday, February 5, 2011

kenduri & ziarah

kunjungan pertama: kenduri kawen rumah anak bekas jiran
-mak dengan mak ngah lama jugak menyembang dengan bekas jiran aku ni..maklumlah dah lama tak jumpa..walaupun dah berpuluh tahun depa pindah, tapi hubungan tetap akrab, kalau ada kenduri, mesti datang menjemput atau kadang2 datang bersahaja melawat..
-rumah aku belakang kuarters guru..walaupun mak aku cuma suri rumah dan tok aku dulu2 keja kampung ja tapi cikgu dulu2 tak kisah ke pangkat atau harta..
-zaman sekarang; kuarters guru dah berpagar dan pintu pagar tak pernahnya dibuka..budak2 sekolah nak masuk pun, tak boleh ikut pintu yang depan rumah aku tu, kena pusing satu deretan bangunan kedai dulu, baru boleh masuk sekolah..
-jadi, macam mana nak kenal cikgu2 kat situ?..dan memang tak pernah berjumpa langsung walaupun kuarters tu depan rumah mak aku..

*moralnya: aku tengah pikir..kamu semua kalau nak tau, pikir2 la jugak ye..







kunjungan kedua: kenduri kawen anak kawan mak 
-dah kenyang makan nasi dengan lauk yang sedap di kenduri pertama
-tapi ada side dish laksa dengan cendol, aku makan kedua2nya.. :)
-jurugambar kat majlis tu, ada la empat orang kot dok pegang kamera yang gedabak2 tu..

*moral: nak himpun duit beli kamera lah :)






kunjungan ketiga: ke rumah jiran lama, bekas guru yang dok kat kuarters guru depan rumah mak aku dulu2..
-update cerita terkini pasal si dia dan si dia ini dan itu..
-tujuan asal untuk ziarah si suami yang sakit..Alhamdulillah masa kami pi, dia nampak sihat dan rancak bersembang dengan mak dan makngah..
-selalunya kalau mak aku pi ziarah orang, dia lebih senang nak ajak aku..maklumlah, aku belum ada apa2 komitmen..
-ziarah kali ni juga dok sebut2 pasal kematian..biasalah bagi orang2 yang umur lebih kurang mak aku..topik ni mesti tak lari punyalah..
-kali ni tak ada soalan cepu mas untuk aku; bila nak kawen? ...


*moral: tiap pada kita tak tahu hari pengabih umur kita..











6 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Norh

Aktiviti mengeratkan ukhwah

*moga tercapai cita2 untuk memiliki kamera yg gedabak

Wassalam

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Amboi cuti panjang banyak Norh mnghabiskan masa kenduri rumah saudara.bila lagi ye.tapi bab tanya pasal bila nak kahwin, akak paling segan nak tanya org, bagi akak soalan tu terlalu sensitip..

norh said...

*Rozali

Waalaikumussalam atuk

Amin :)

norh said...

*kak ina

mak ajak...kalau sendiri nak pegi, jangan harap lah..
he he..saya selalu dapat soalan tu..dan saya percaya Allah dah rencanakan yang terbaik untuk saya.. jadi, put aside, life goes on.. :)

yennizza said...
This comment has been removed by the author.
yennizza said...

mak ngah tu msti mak aku...btui?
umah sapa yg hg p?
klu dh beli kamera gedabak tu bleh la amik pic aku..huhuhu :))