Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ad

Sunday, October 17, 2010

duit boleh membeli ubat tapi bukan kesihatan

semalam demam...walaupun mlm sebelum tu dan pd sebelah pgnya aku aktif...badan aku dah bg isyarat yg aku telah memberi tekanan berlebihan pada sistem tubuh...
agenda hari sabtu full sampai ke petang..balik dr kenduri umah kawan yg nak p haji,aku terus rasa seram sejuk, nak muntah, pening, semua ada..
bila demam ni, mula la mcm2 perasaan negatif mai..tu yg aku tak suka..

alhamdulillah, hari ni berehat sepanjang hari di rumah..seram sejuk pun dah ok..cuma mulut rasa pahit..

waktu demam ni, teringat balik last week, aku kena p annual medical check-up. ada insiden kecil kat klinik tu, hati membara sikit dgn colleague aku tapi dari dept lain.. masuk ja bilik doc and sampai ja waktu check BP, empat lima kali dia check.. for the first time BP aku 140..doc kata aku kena control mkn dan stress sbb mak aku pun ada high BP.
merenung dua tiga jenak, sebenaqnya insiden kat klinik tu hanyalah brapa percent ja dari insiden2 stress yg aku2 dok aku hadapi la ni...hu hu hu..so, just imagine la hari2 BP aku mencecah brapa..
kena buat langkah lawalan ni kalau tak, hazard ni akan menyebabkan aku kena mkn ubat  berjadual la pulak lepas ni.. dan la ni kalau boleh aku nak elak dari mkn ubat..almaklumlah, dah selalu dok tengok ramuan2 dlm ubat tu..gerun weh..
tp bolehkah aku mengawal tekanan ni padahal situasi kat tempat keja aku la ni mcm tak membenarkan saja... tertekan hari2 oooo... hu hu hu

No comments: